• Narrow screen resolution
  • Wide screen resolution
  • Auto width resolution
  • Increase font size
  • Decrease font size
  • Default font size
[+++]
Home arrow Nieuws uit Lede arrow Bussen De Ras verdwijnt na overname uit straatbeeld
Bussen De Ras verdwijnt na overname uit straatbeeld
zaterdag 29 september 2018
Bussen De Ras verdwijnt na overname uit straatbeeldLede - Met een gigantische operatie worden dit weekend meer dan 50 (Lijn)bussen van reizen De Ras verhuisd naar de KMO-zone Heiplas in Lede. De busmaatschappij werd overgenomen door Coach Partners en breekt daardoor met de typische groene kleur. De bussen van De Ras verdwijnen daardoor niet alleen aan de Hoogstraat in Lede, maar langzaamaan ook in het volledige Leedse straatbeeld.

Na ongeveer 75 jaar trouwe dienst vanop de Hoogstraat in Lede word een punt gezet achter de geschiedenis van transportfirma De Ras. De activiteiten gestart door Georges De Ras in de periode 1940-1945 werden een poos terug overgelaten aan de firma Coach Partners. “Willy De Ras vond voor het busbedrijf geen opvolgers en wou wat Georges De Ras en hijzelf de laatste tientallen jaren opbouwde niet laten verloren gaan”, vertelt Luc Declercq.

Declercq maakte, net als alle personeelsleden, de overstap naar Coach Partners. Hij is nu als directeur Oost-Vlaanderen verantwoordelijk voor de bussen van Lede en Oudenaarde. Vanuit die functie volgde hij de laatste maanden de voorbereiding van de verhuis en de start van de nieuwbouw in de KMO-zone Heiplas aan Delhaize, Dreamland en containerpark. “De voorbereidende werken zijn hier gestart na de Paasvakantie en zeven weken later was de ruwbouw klaar.” Sinds 1 juli huist het administratief personeel in werkcontainers aan de Heiplas en dat blijft nog even zo.

Toch verhuizen dit weekend ook alle bussen naar de nieuwe locatie. “De bussen die instaan voor school- en fabrieksvervoer reden vrijdagavond allemaal binnen in onze nieuwe stelplaats. Zaterdag verhuizen we alle bussen die niet aan het werk zijn. Chauffeurs die er vanaf dit weekend hun rit hebben opzitten, verwachten we ook hier.” Om alles vlot te regelen wordt een navettedienst ingezet. “In het begin zal het nog wat behelpen en zoeken zijn, maar door tijdelijke containers te gebruiken voor een chauffeurslokaal en sanitair blok redden we ons wel.”

Voor de 90 personeelsleden waaronder mecaniciens, administratieve krachten en heel wat vaste, deeltijdse en losse chauffeurs wordt het ongetwijfeld even wennen. “Onze bussen zullen voortaan ook buiten gestald staan en onze garage voor onderhoud moet nog ingericht worden. Gelukkig zou er vanaf volgende week perslucht aanwezig zijn. In nood kunnen we gelukkig ook terecht in het Coach Partners depot in Affligem.” Om alles in de gaten te houden komt er een complete camerabewaking en een conciërge die op de bovenste verdieping van de nieuwbouw zal wonen. “Beneden voorzien we onze garage, vergaderzaal, en, tellerlokaal. De eerste verdieping wordt integraal voorbehouden voor burelen en een koffiehoek.”

De busfirma evolueert ook mee. “We hebben geïnvesteerd in een hypermoderne carwashinstallatie met speciale spiegelprogramma’s en sinds september hebben we ook twee accordeonbussen voor De Lijn.” De naam De Ras zal, althans wat bussen betreft, stilaan uit het straatbeeld verdwijnen. “Overschilderen gaan we niet doen, maar onze nieuwe bussen zijn al in de kleuren van Coach Partners. Langzaamaan zullen de typische groene bussen met opschrift De Ras dan ook verdwijnen.” Wat er met de vrijgekomen loods langs de Hoogstraat zal gebeuren is niet duidelijk. Oorspronkelijk waren er plannen voor een groot trampolinepark, maar die piste wordt niet langer bewandeld. De andere activiteiten van de familie De Ras zoals taxi, immo, mindervalidentransport en uitvaarten blijft de familie wel verder verstrekken vanop de vertrouwde locatie(s).

 
< Vorige   Volgende >